کلاس تئوری آوسبیلدونگ

انصراف و تغییر رشته آوسبیلدونگ 

✅شرایط انصراف و تغییر رشته آوسبیلدونگ برای کارآموزان آوسبیلدونگ وجود دارد. اما ممکن است گاهی سخت باشد و انجام آن ملزم به آگاهی از شرایط فسخ قرارداد آوسبیلدونگ است. کارآموزان آوسبیلدونگ ممکن است به دلایل متفاوت پس از گذراندن مدتی از دوره آوسبیلدونگ در آلمان، تصمیم بگیرند که رشته آوسبیلدونگ یا شرکت آموزشی خود را جا به جا کنند. اما مسائل مهمی وجود دارند که کارآموزان حتما باید در نظر بگیرند. به عنوان مثال، در صورت انصراف از آوسبیلدونگ و یا تغییر رشته آوسبیلدونگ تکلیف دوره آوسبیلدونگ چه می‌شود و باید چه اقداماتی انجام دهید؟

آوسبیلدونگ یک فرصت فوق العاده است که طبق سیاست‌های کنترل و جذب نیروی کار در آلمان اجرا می‌شود. کارآموزان در این دوره‎‌ها آموزش تئوری و عملی را با هم تجربه کرده و در ازای آن حقوق دریافت می‌کنند. 

نکته خیلی مهم: بعضی از ایالتهای آلمان اجازه ی تغییر رشته نمی‌دهند و فقط شما اجازه تغییر شوله و کارفرما را دارید ، البته هنوز این موضوع در بعضی از ایالتها در دست بررسی هست.

انواع روش‌های انصراف از قرارداد آوسبیلدونگ

کارآموزان آوسبیلدونگ ممکن است بعد از اینکه با یک شرکت آموزشی قرارداد بستند، پس از گذر مدتی به دلایل مختلف تصمیم بگیرند رشته آوسبیلدونگ یا شرکت و کارفرمای خود را تغییر دهند. حقیقت این است که این امکان برای کارآموزان وجود دارد اما شرایط و ضوابط خاصی را می‌طلبد که حتما باید در نظر گرفته شوند. اگر در رابطه با تغییر آوسبیلدونگ یا انصراف از آوسبیلدونگ سوالی دارید، با مشاوران ما در ارتباط باشید.

انصراف از آوسبیلدونگ در دوره آزمایشی

هم کارآموزان و هم کارفرمایان می‌توانند در طول دوره آزمایشی (تا حداکثر 4 ماه)، بدون ارائه هیچ دلیل موجهی قرارداد را فسخ کنند و انصراف بدهند. به این معنی که نه تنها کارآموزانی که قصد تغییر آوسبیلدونگ دارند، بلکه کارفرما و شرکت آموزشی نیز می‌تواند بدون هیچ دلیل موجهی انصراف داده و قرارداد را فسخ کند.

 گرفتن وقت مشاوره 

سوال‌هایتان را از ما بپرسید

انصراف از آوسبیلدونگ با ارائه دلیل موجه و بدون اخطار

پس از اینکه دوره آزمایشی به پایان رسید، طرفین قرارداد (کارفرما و کارآموز) می‌توانند با ارائه دلایل موجه قرارداد آوسبیلدونگ خود را فسخ کنند و انصراف بدهند. دلیلی که ذکر شده در صورتی موجه بوده و برای فسخ قرارداد کافی خواهد بود که با در نظر گرفتن تمامی شرایط (منافع طرفین قرارداد و شرایط شخص خواستار فسخ)، ادامه دادن قرارداد برای طرف خواستار فسخ غیرمنطقی باشد. فراموش نکنید که ممکن است فسخ قرارداد به راحتی انجام نشود؛ زیرا استانداردهای بسیار دقیق و سختی برای سنجیدن اینکه دلیل شما موجه است یا نه وجود دارند.

دلایل زیر از موارد موجهی هستند که می‌توانند باعث فسخ قرارداد و انصراف از اوسبیلدونگ شوند.
✅شما در معرض خشونت فیزیکی یا جسمی قرار گرفته‌ باشید.
✅غیبت‌های غیرموجه و متداول در کلاس‌های درسی مدرسه یا کار (در همچین مواردی در ابتدا به شما اخطار کتبی خواهند داد و در صورت عدم پاسخگویی، کارفرما می تواند به صورت یک طرفه قرارداد را لغو کند).
✅حقوق تعیین شده خود را دریافت نکرده باشید.
✅کارفرما برای شما بیمه رد نکرده باشد.
✅ساعت کاری آوسبیلدونگ، بیشتر از قرارداد وضع شده بوده و به شما حقوقی بابت اضافه کاری تعلق نگرفته باشد
✅انصراف به علت تغییر رشته آوسبیلدونگ
اگر یک کارآموز بعد از اتمام دوره آموزشی خود به این نتیجه برسد که نمی‌تواند در رشته فعلی پیشرفت کند یا اینکه با شروع رشته دیگری آینده بهتری در انتظار وی خواهد بود، می‌تواند تصمیم به تغییر رشته آوسبیلدونگ بگیرد. اما باید دلایل خود را ارائه دهد و درخواست انصراف خود را اعلام کند.

نکات مهم درباره فسخ قرارداد آوسبیلدونگ

اگر شما جایگزینی برای آوسبیلدونگ فعلی خود پیدا کرده‌اید، با موفقیت درخواست داده‌، قبول شده‌اید و اکنون می‌خواهید از شرکت فعلی استعفا دهید، باید شرکت آموزشی و مربی خود را از تصمیم خود مطلع کرده و کتباً به آن‌ها اطلاع دهید. در صورتی که کارفرمای شما بپذیرد، فسخ قرارداد در هر زمانی امکان پذیر است. با این حال، فراموش نکنید فقط زمانی باید قرارداد فسخ را امضا کنید که به یک شرکت دیگر برای کارآموزی درخواست داده‌اید، موقعیت کارآموزی جدیدی دارید و آماده تغییر شرکت هستید.
حتما به یاد داشته باشید که حتی اگر بخواهید قرارداد خود را فسخ کنید، هنوز حقوقی دارید که کارفرما اجازه ندارد از آن‌ها سرپیچی کند.
این حقوق شامل موارد زیر می شود:

✅گواهی استخدام
✅اوراق کار
✅پرداخت حق الزحمه تا آخرین روز کاری
✅پرداخت یا مرخصی به جای زمان
✅باقیمانده مرخصی و اضافه کاری

☑️نکته مهم: مهم نیست که کدام گزینه را انتخاب کنید، همیشه باید به صورت کتبی قرارداد را لغو کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *